نتیجه و ویدیو خلاصه بازی پاری سن ژرمن و لی‌هاوره| پسران انریکه نمی‌بازند نتیجه و ویدیو خلاصه بازی چلسی و استون‌ویلا| پوچتینو همچنان در برزخ پرسپولیس به مشهد منتقل می شود؟ نقره فرنگی کار مشهدی در جام تختی زوج حسینی- خداداد در کادرفنی خوشه طلایی پخش زنده بازی النصر و الخلیج در لیگ عربستان (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) + تماشای آنلاین درگیری محمد صلاح با کلوپ | ماجرای اختلاف در لیورپول چه بود؟ + فیلم بیرانوند بازی با سپاهان را هم از دست می‌دهد؟ محمد طاهری: ایران از تایلند سرتر است| میزبان ۱۰ هزار تماشاگر دارد نتیجه و ویدیو خلاصه بازی لیورپول و وستهم در لیگ برتر انگلیس | تداوم ناکامی‌های کلوپ انتقاد درخشان از اوسمار| چنین باختی را به خاطر ندارم تاریخ و ساعت بازی تیم ملی فوتسال ایران و تایلند در فینال جام ملت‌های آسیا | گام آخر راهیابی فصیحی به لیگ الماس پیشنهاد ۸۰ میلیاردی استقلال به یاسین سلمانی! مدال طلای تیراندازی جهان بر گردن یک مشهدی + ویدئو با مقصران حادثه استخر هاشمی‌نژاد برخورد می‌کنیم مهدی قایدی به استقلال برنمی‌گردد| حضور در اروپا صحت ندارد پرسپولیس ناراضی از سازمان لیگ تردید پرسپولیسی‌ها برای جذب قلی‌زاده استقلالی سابق پرسپولیسی نمی‌شود
سرخط خبرها

صمد نیکخواه: فال حافظ نه، مشاعره می‌کردیم | مردم توان خرید آجیل شب یلدا را ندارند

  • کد خبر: ۵۳۰۳۷
  • ۲۸ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۲
صمد نیکخواه: فال حافظ نه، مشاعره می‌کردیم | مردم توان خرید آجیل شب یلدا را ندارند
کاپیتان تیم ملی بسکتبال کشورمان در شب یلدا فال حافظ نمی‌گیرد و می‌گوید: «ما خانواده هنری داریم که اهل ساز و شعر هم هستند، برای همین هم شب‌های یلدا مشاعره قوی برگزار می‌کردیم.»
سعیده فتحی/شهرآرانیوز، شب یلدا، یعنی طولانی‌ترین شب سال، یعنی انار و پرتقال و هندوانه، قصه‌گفتن و بیدارماندن. یعنی در خانه باز شود و دستانی پر از میوه و آجیل زمستانی به روی لبخند‌های داخل خانه دراز شوند و قفل‌ها برای آمدن مهمان باز بمانند. چراغ‌ها برای دورهم ماندن بیشتر، تا طلوع سپیده خاموش نشوند و خنده‌ها سقف خانه‌ها بشکافند و تا چهارم فلک بالا روند. کرونا، اما حالا باعث شد قدر داشته هایمان را بیشتر بدانیم، قدر همین دورهم جمع‌شدن‌ها، گفتن و خندیدن‌ها را که حالا برای همه خاطره شده است. اما با همه این‌ها شب یلدا برای ایرانی‌ها شب یلداست و ورزشکاران ایرانی هم هرجای دنیا که باشند این شب را جشن می‌گیرند. امروز با صمد نیکخواه بهرامی کاپیتان تیم ملی بسکتبال کشورمان گپ یلدایی زده ایم که در زیر می‌خوانید.

وقتی اسم شب یلدا را می‌شنوی یاد چه چیزی می‌افتی؟
شب یلدا یک سنت قدیمی است و من را به یاد خانواده و دورهم جمع شدن و شب‌های سرد زمستان می‌اندازد. همیشه از قبل می‌دانستیم بالاخره یک شبی هست که همه دور هم جمع می‌شویم، ساده، ولی خیلی جذاب بود.

چه چیز شب یلدا را بیشتر دوست داری؟
یکی این سنت بودن شب یلدا را دوست دارم که از قدیمی‌ها به ما رسیده است. امیدوارم تا سال‌های سال هم ادامه داشته باشد. فکر می‌کنم این مدل سنت‌ها که باعث جمع شدن خانواده‌ها دور هم می‌شود چیزی بوده که قدیمی‌ها خیلی به آن اعتقاد داشتند و پایه آن را گذاشتند، اما به نظرم الان خیلی بیشتر به درد می‌خورد چرا که مردم خیلی زیاد وقت برای دور هم جمع شدن ندارند و این یک شب در سال را اگر بتوان مثل قدیم جمع شد خیلی خوب خواهد بود.

تا حالا در این شب زیر کرسی کنار خانواده نشستی؟
تجربه زیر کرسی نشستن کنار خانواده را دارم و بسیار هم شیرین بود، اما در شب یلدا نه این کار را نکردیم، چون خانواده پر جمعیتی داشتیم و قدیم‌ها خانه عموی مادر بزرگم و بعد از آن هم خانه عموی مادرم جمع می‌شدیم و، چون تعداد زیاد بود نمی‌شد زیر کرسی نشست.

اهل فال حافظ گرفتن در شب یلدا هم هستی؟
تا آنجایی که من یادم می‌آید از سن کم ما فال حافظ به آن شکل در شب یلدا نمی‌گرفتیم، اما خیلی جالب بود که در این شب مشاعره می‌کردیم. ما خانواده هنری داریم که اهل ساز و شعر هم هستند و برای همین هم مشاعره قوی برگزار می‌کردیم و دو گروه می‌شدیم و مشاعره می‌کردیم، برای من هم خیلی هیجان انگیز بود.

خاطره‌ای هم از این شب داری؟
خاطره‌های من برمی گردد به زمانی که با آیدین (برادرم) در این شب خوش می‌گذراندیم و کنار خانواده شاد بودیم. شب‌های خیلی خوبی بود که دیگر تکرار شدنی نیست.

فکر می‌کنی سنت‌هایی مثل یلدا هنوز زنده هستند؟
بله اگرچه مشغله‌ها خیلی زیاد شده، اما سنت‌ها هنوز زنده هستند و این سنت هاست که شخصیت، عقل، شعور و باطن ما ایرانی‌ها را مشخص می‌کند. خیلی هم خوشحالم که می‌بینم مردم هنوز هم مقید هستند و به هر قیمتی شده و هر چقدر هم ساده سعی می‌کنند سنت‌ها را نگه دارند.
تا حالا شده شب یلدا مسابقه یا اردو داشته باشی و نتوانی کنار خانواده باشی؟
بله بار‌ها شده در مسابقه و اردو بودیم. چند سال اخیر مسابقه داشتیم و تا برمی گشتیم خانه، دیر شده بود و از بامداد هم گذشته بود. به هر حال سخت است و هر کسی دوست دارد چنین شب‌هایی را در کنار خانواده اش باشد، اما کاری هم نمی‌توانیم بکنیم.

امسال با وجود کرونا شب یلدا چه خواهی کرد؟
امسال شب یلدا هیچ برنامه‌ای ندارم و احتمالا در خانه خواهم بود هم بخاطر کرونا و هم مسابقه داریم، اما به هر حال شب یلدا را جشن می‌گیرم حتی اگر تنها باشم.

به‌نظرت مردم امسال توان خرید آجیل شب یلدا را دارند یا اینکه گرانی‌ها باعث می‌شود مردم سنت‌ها را فراموش کنند و بی‌خیال مثلا شب یلدا شوند؟
مردم توان خرید آجیل شب یلدا را ندارند، اما فکر می‌کنم مردم ما بسیار نجیب هستند و حتی شده خیلی ساده هم این سنت را برگزار می‌کنند تا این رسم را نگه داشته و به نسل‌های بعد انتقال دهند.

آن یک دقیقه بیشتر شب یلدا را دوست داری چه کنی؟
یک دقیقه بیشتر را دوست دارم کنار خانواده و جایی باشم که از حضور افرادی که آنجا هستند خوشحال باشم و نفهمم که آن یک دقیقه بیشتر است و آرزو کنم ساعت‌های بیشتری بتوانم کنار آن‌ها باشم.

و اینکه غیر از بسکتبال ورزش دیگری هم انجام می‌دهی؟
من مدتی است که به موج سواری علاقه پیدا کرده‌ام و هر موقع وقت داشته باشم و موقعیتش فراهم باشد موج سواری می‌کنم. ورزش جالب و مهیجی است. یک بار هم در چابهار موج سواری کردم که خیلی چسبید.
 
 
صمد نیکخواه:فال حافظ نه، مشاعره می‌کردیم| مردم توان خرید آجیل شب یلدا را ندارند
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->